Тенденції та прогнози ринку флексо до 2029 року

Тенденції та прогнози ринку флексо до 2029 року

Нещодавно компанією Smithers було завершено новий звіт по ринку флексографії «The Future of Flexographic Printing Markets to 2029», який є достатньо цікавим для розуміння існуючих глобальних тенденцій та змін. І хоча Україна займає, ща різними оцінками, менше 0,5-1% світового ринку флексографії, ми можемо із впевненістю казати, що ці тенденції є характерними також і для вітчизняних поліграфічних підприємств. Ми публікуємо частину інформації, яка може стати актуальною для наших партнерів та клієнтів.

Стабільне зростання ринку

Світовий ринок флексографічного друку демонструє стабільне зростання. За даними звіту, його вартість становить $230 млрд у 2024 році. Прогнозується, що ринок зростатиме зі щорічним темпом 3,0% (CAGR) до 2029 року. Це свідчить про стійкість та важливість флексографії як ключового процесу в друкарській індустрії. Дані аналітиків Smithers показують глобальне виробництво продукції способом флексографічного друку досягло 8,6 трильйона еквівалентів друку формату А4 (542,4 мільярда м2), що зробило його другим наймасовішим процесом друку після офсету. Флексографія має найвищу індивідуальну частку в вартості друку (25,7%), більше, ніж аркушевий офсет (20,2%) і цифровий друк (18,4%). Він має найкращий вигляд для будь-якого аналогового процесу.

Перспективи флексо позитивні через його популярність у сфері пакування, де попит продовжує зростати, навіть незважаючи на те, що більшість секторів графіки та публікацій перебувають у статичному стані або занепадають. Друкований гофрокартон є найважливішим сегментом, на який припадає 64,0% світових доходів від флексо у 2024 році; На етикетки, гнучкі матеріали, складні картонні коробки, а також на пакети та мішки припадає ще 31,1% разом узятих.

Рис.1: Глобальний обсяг флексографічного друку за друкованою продукцією, 2019–29 роки (млн дол. США, постійні [2023] ціни та обмінні курси)

Рис.1: Глобальний обсяг флексографічного друку за друкованою продукцією, 2019–29 роки (млн дол. США, постійні [2023] ціни та обмінні курси)

Виклики цифровізації

Незважаючи на численні чинники, які підштовхують поліграфічні підприємства до впровадження цифрових технологій, велика встановлена база обладнання означає, що "аналогові" друкарські машини продовжуватимуть друкувати більшу частину глобальної продукції протягом багатьох років. У той же час, ринкові фактори будуть поєднуватися з технічними розробками, щоб зробити флексо найбільш швидкозростаючим аналоговим процесом протягом решти десятиліття і після нього.

Флексо має всі можливості для того, щоб протистояти викликам цифрового (струменевого та тонерного) друку. Аналітики Smithers вважають, що незважаючи на велику встановлену базу цифрових друкарських машин для етикеток і появу нових струменевих машин з більш високою продуктивністю для гофрування, флексо залишається найбільш економічно вигідним для найтриваліших тиражів, де цифрові технології найменш конкурентоспроможні. Для виробників етикеток цифровий і флексо способи друку все частіше використовуються як взаємодоповнюючі. OEM-виробники продають все більше гібридних конфігурацій зі струменевими секціями, встановленими на вузькорулонних друкарських машинах, що забезпечують функціональність змінних даних, тоді як класичні флексографічні секції продовжують друкувати великі площі зображень.

Від себе можемо лише додати, що цю тенденцію ми вже бачимо в Україні, де активно встановлюються цифрові рулонні друкарські машини, які конкурують із сегментом narrow web. В той же час, обидва сегменти скоріше доповнюють один одного, а не вступають у відкриту конкуренцію. Хоча існують приклади повністю "цифрового" підходу до формування пропозиції в сегменті етикеток та гнучкого паковання (наприклад, компанія Ribbon.ua).

У звіті Smithers відзначається, що проникнення цифрових технологій в інших сегментах упаковки (гнучкій упаковці, складних картонних коробках, виробництві гофрокоробів) і постійний попит в цих сегментах на дешеві монохромні роботи нижчої якості захистить обсяги класичного флексодруку в майбутньому. На ринках кінцевого використання флексо, не пов'язаних з упаковкою, таких як товари гігієни та виробництво паперових товарів для кухні, цифровий друк все ще є зародковим процесом. Явних переваг у друку цих тканинних або нетканих підкладок цифровим способом немає, за винятком деяких новинок виробництва.

Тенденції розвитку

Аналітики Smithers акцентують увагу на збільшенні потреби в автоматизації обладнання, зокрема, в покращенні систем контролю якості друку та управлінні налаштувань друкарських машин. Вже є рішення, які дозволяють сканувати пластини та гільзи в автономному режимі, щоб виміряти топографію поверхні, перевірити якість пластини та записувати реєстраційні дані. Тепер їх потенціал розширюється завдяки спеціальному програмному забезпеченню, включаючи алгоритми навчання штучного інтелекту, які можуть обробляти дані з кількох машин для покращення моніторингу роботи та планування технічного обслуговування.

У флексо автоматизація відповідає довгостроковій меті переходу до друку з фіксованою/розширеною колірною гамою (FCG/ECG), мінімізуючи споживання фарб та вимагаючи меншого втручання оператора. На сучасних флексомашинах додаткові кольорові станції тепер можуть давати коефіцієнт передачі кольору Pantone понад 90%.

Хотілося б додати, що активно впроваджуються і рішення зі сторони виробників витратних матеріалів, які дозволяють досягати більшої ефективності та екологічності. Бурхливо розвиваються і технології оздоблення, які популярні в narrow web сегменті, при виготовленні етикетки.

Окремо в звіті виділено і сегмент виготовлення флексографічних пластин: він стає більш екологічним та автоматизованим. В цьому контексті відразу пригадується цілий вектор розробок концерну Continental, який вже багато років популяризує технологію Laserline (виготовлення пластин не з фотополімерів, а з гуми, за допомогою лазеру). Цей проце не потребує використання хімікатів в принципі, і суттєво скорочує процеси виготовлення пластин.

Рис. 2: Порівняння класичних фотополімерних пластин та гумових пластин Conti Laserline.

Рис. 2: Порівняння класичних фотополімерних пластин та гумових пластин Conti Laserline.

Іновації стосуватимуться також використання флексографічних фарб: зростає попит на екологічні фарби, а також поширення LED-UV технологій.

Географія має значення

Східна Європа є одним із драйверів зростання на рівні із ринками, що розвиваються. Очевидно, що ці ринки ще не можуть порівнюватися по обсягам із обсягами, що генерує Західна Європа чи США, але тенденція є стійкою. Є надія, що у разі інтеграції (або хоча б за умови часткової інтеграції) України в ЄС, ці обсяги стануть доступними також і вітчизняним підприємствам.

Загалом вважаємо, що розвиток флексографії є одним із домінуючих трендів у поліграфії останніми десятиріччями. Ми зможемо спостерігати за цим розвитком, і сподіваємося бути його частиною, формуючи ефективні флексографічні бізнеси в Україні.